map Oldenoert 51
9351 KV Leek
bel0594-518444
mailinfo@oldenoert.nl

Training

Supercompensatie
Supercompensatie is binnen de trainingsleer een term voor het fenomeen dat het lichaam na een trainingsimpuls, altijd de neiging heeft om zich te herstellen boven het oorspronkelijk uitgangsniveau.

Werking
Om supercompensatie te bewerkstelligen, zal het lichaam een trainingsprikkel moeten krijgen. Deze trainingsprikkel zal boven een bepaald minimum moeten liggen om het gewenste effect te bereiken. Een voorbeeld van een trainingsprikkel is bijvoorbeeld een duurtraining waarbij de energievoorraad (met name de voorraad glycogeen) wordt aangesproken. Een ander voorbeeld is krachttraining, waarbij spieren op microniveau worden beschadigd. In beide gevallen zal het lichaam in de herstelfase de voorraden aanvullen cq. de schade herstellen, waarbij bij volledig herstel het uitgangsniveau boven het oorspronkelijke niveau ligt.
Langetermijneffect

Indien trainingsprikkels op de juiste wijze worden toegediend, zal het lichaam over een langere periode zich steeds beter aanpassen aan de nieuwe omstandigheden. Om het lichaam te blijven prikkelen zullen de trainingsimpulsen met de tijd dan ook opgevoerd moeten worden (ook wel het principe van overload). In het geval van de duurtraining zal de glycogeenvoorraad dermate stijgen, dat het lichaam langer in staat zal zijn om duurinspanning vol te houden. In het geval van de krachttraining zullen de spieren steeds beter voorbereid zijn op zware arbeid, en deze zullen derhalve sterker worden.

We kennen 4 fasen in het belasting herstel supercompensatie principe:
1. Het trainingsniveau waarop de sporter zich bevindt voordat hij aan een training begint.
2. De hoeveelheid energie die verbruikt wordt in deze training en de belasting.
3. Na de training zal er herstel optreden. Dit herstel is sterk afhankelijk van de soort training. (van enkele uren tot dagen)
4. Het lichaam gaat zich zodanig aanpassen waardoor de sporter op een hoger uitgangsniveau uitkomt.

Het belang van herstel
Het fenomeen van supercompensatie laat zien dat trainingsarbeid en herstel geheel op elkaar afgestemd dienen te zijn. Is het herstel te langdurig, dan zullen de gemaakte verbeteringen weer verdwijnen. Ook inactiviteit is immers een nieuwe omstandigheid waar het lichaam zich aan, aan zal passen (zie in dit verband ook bijvoorbeeld het verschijnsel atrofie). Is het herstel echter te kort, dan heeft het lichaam te weinig tijd om het benodigde herstel plaats te laten vinden en ontstaat overtraining. Deskundige trainers weten precies hoe en wanneer trainingsprikkels toe te dienen op een dusdanige wijze, dat een atleet optimaal kan profiteren van het effect van de supercompensatie. Voor topsporters die dagelijks trainen is het dan ook van groot belang dat de verschillende trainingsprikkels zorgvuldig op elkaar worden afgestemd.

Openingstijden:
Maandag: 8.00 tot 21.30 uur
Dinsdag: 7.30 tot 19.00 uur
Woensdag: 8.00 tot 18.00 uur
Donderdag: 8.00 tot 20.00 uur
Vrijdag: 7.30 tot 19.30 uur
Maandag 23 maart Corona update: sluiting praktijk

Wij nemen onze verantwoordelijkheid in de corona-crisis en daarom is besloten om alle afspraken tot 6 april 2020 te laten vervallen!

In principe behandelen we geen patiënten op de praktijk of aan huis, bij uitzonderlijke spoedgevallen en bij spoedverwijzing door huisarts of specialist kan in overleg behandeling plaatsvinden. Dit zal dan ook zoveel mogelijk via beeldbellen plaatsvinden. Wij zijn erg tevreden over de afpraken die online verlopen. 

Voor advies en coaching zijn wij bereikbaar en kunt u ons bellen: 0594-518444

of mailen: info@oldenoert.nl

Wij betreuren het deze beslissing te moeten nemen maar het risico voor de therapeuten en patiënten is te groot. De maatregelen gelden tot 6 april 2020, voor vervolg maatregelen kunt u onze website raadplegen.

Wij hopen elkaar weer te zien in goede gezondheid en in een normale situatie.

Vriendelijke groet,

Ronald, Anke, Jarco, Maria, Renske, Floor en Lisa

 

 

 

 

Lees meer »